Selasa, 03 November 2009

"Kalau Tak Untung"

Judul: Kalau Tak Untung

Pengarang: Selasih

Penerbit: PT Penerbit dan Percetakan Balai Pustaka

Cetakan: 14

Ringkasan:

Dikisahkan seorang gadis kecil bernama Rasmani tinggal bersama orang tua, kakak, dan adiknya di sebuah desa terpencil. Mereka hidup sangat berkekurangan dan dijauhi oleh penduduk sekitar. Ia memiliki seorang sahabat bernama Masrul. Rasmani sudah menganggap Masrul sebagai seorang kakak.

Ketika mereka beranjak remaja, Masrul merantau ke Painan untuk mencari pekerjaan. Rasmani dan Masrul sama-sama merasa kehilangan, meskipun mereka tidak menyadarinya. Bahkan ketika Masrul ditunangkan dengan seorang gadis bernama Aminah, keduanya semakin sedih.

Di Painan, Masrul jatuh cinta pada seorang gadis bernama Muslina karena kecantikan dan kekayaan orang tua Muslina. Hingga akhirnya, ia menikah dengan Muslina dan memutuskan pertunangannya dengan Aminah, serta berusaha melupakan Rasmani meskipun ia tidak bisa. Mendengar berita pernikahan itu Rasmani semakin sedih, meskipun ia tak menunjjukkan perasaannya itu kepada Masrul.

Beberapa tahun kemudian Masrul bercerai dengan Muslina karena banyaknya masalah keluarga. Masrul kembali ke desanya dan disambut hangat oleh Rasmani dan keluarganya. Masrul pun memberanikan diri untuk menyatakan cintanya kepada Rasmani. Rasmani yang sangat mencintai Masrul tidak menolak. Namun, Rasmani yang terus mengalami depresi berat karena kekasihnya itu, mulai melemah dan sakit-sakitan. Hingga akhirnya, ia meninggal. Sebelum meninggal, Rasmani berpesan kepada Masrul bahwa ia sangat mencintai Masrul.

Opini tentang isi:

Menurut saya, bahasa pada buku ini membuat buku ini berbeda dengan buku yang lain. Tidak semua orang dapat mengerti bahasa buku ini. Bahkan, ketika saya membaca, terkadang saya harus membaca lebih dari 1x tiap kalimatnya. Namun, cerita pada buku ini kurang menarik. Mungkin karena remaja pada jaman ini lebih suka membaca buku yang penuh dengan gambar (komik) yang terkenal pada jaman sekarang, daripada membaca novel lama.

Pelajaran Moral:

- Cinta tidak dapat memisahkan 2 orang yang saling mencintai hingga maut menjemput.

- Kita harus bersikap baik kepada semua orang.

- Kita tidak boleh tertarik dengan orang hanya karena harta dan kecantikan.

Pendidikan dan Kesukaran Hidup


Ibu Rasmani membangunkan Ramani untuk ke sekolah. Ibunya meminta kakak Rasmani bernama Dalipah untuk menyisir rambut dan menyediakan sarapan untuk ke sekolah. Sarapannya ala kadar disebabkan kemiskinan. Meskipun musim sentiasa hujan, mereka tidak dapat menyediakan paying kepada Rasmani.

Dalipah terpaksa berhenti sekolah kerana ayah tidak dapat membayar yuran sekolah. Dan Rasmani juga masuk sekolah.

Ibu teringatkan bagaimana hartanya telah dihabiskan oleh saudara lelaki. Sawah lading digadaikan, batang kelapa di jual, kerbau dan lembu juga di jual, tebat ikan dan tempat tinggal pn menjadi milik orang. Waktu kecil ia idak dapat mempertahankan haknya. Harta pusaka milik orang tuanya.(MS 13) Kini, kakaknya lebih melarat berbandin ibu Rasmani.

Suaminya, Datuk Sinaro tidak pernah menyesali kemiskinannya dan tak berniat untuk mencari perempuan lain. Biarpun kehidupan mereka sederhana, mereka tetap ingin sekolahkan anak mereka.

Persahabatan yang Karib

Hari hujan dan berpayung bersama Masrul, saudra jauh (MS 16). Semenjak kejadian itu, mereka pergi sekolah bersama-sama. Masrul sentiasa menjaga keselamatan Rasmani.


Pertukaran Keadaan

Masrul datang ke rumah Rasmani untuk memberitahu suatu hal yang penting kepada keluarga Rasmani. Masrul akan berpindah ke Painan kerana dinaikkan pangkat. Berasa sedih terpaksa tinggalkan kaum keluarga dan kampung halaman. Lebih-lebh lagi Masrul anak tunggal

Ibunya minta berkahwin dengan anak mamaknya (MS 27). Masrul jadi risau kerana bakal isterinya tidak bersekolah.

Ibu dan Anak

Masrul mempunyai mamak tua, mamak tengah dan mamak kecil. Ibunya meminta Masrul berjumpa dengan mamk tua.Ibnya meminta, Masrul dapat menerima Aminah jadi teman hidup

Masrul singgah ke rumah engku opziener. Minta beliau mengangkat Rasmani jadi guru.

Masrul belum bersedia beristeri dan berjanji kepada ibunya akan berkahwin 3 tahun lagi bersama Aminah. Masrl minta Aminah belajar menulis dan membaca dan pekerjaan rumah tangga (MS 36)

Perceraian

Masrul pergi ke rumah Rasmani untuk mengucapkan selamat jalan. Sempat memberitahu kepada keluarga Rasmani, beliau telah berjumpa dengan engku opziener untuk mengangkat Rasmani menjadi guru di Kototuo denan gaji tujuh ringgit sebulan. Keluarga Rasmani memberikan hadiah kepada Masrul

Seterusnya pulang ke rumah untuk mendoa minta kesjahteraan sewaktu Masrul diperantauan. Peranan mamak menasihatkan Masrul pandai-pandai hidup di rantau orang. Masrul minta keluarga di kampong jaga ibu sewaktu beliau berada di Painan.

Sepeninggal Sahabat

Masrul menulis surat kepada Rasmani meminta Rasmani mengajar bakal isterinya pandai tulis baca dan hal rumah tangga. Permintaan itu diterima dengan hati yang terbuka oleh Rasmani. Rasmani pergi ke rumah Aminah dan mengajar sehingga Aminah pandai tulis baca

Jauh di Rantau

Masrul tinggal di Painan di rumah induk semang. Mak Sawiah dan Engku Jaksa nama tuan rumah. Berkenalan dengan Engku Guru gedang. Tertarik dengan seorang anak gadis yang lalu di depan rumahnya.

Terpikat

Ada orang datang ke rumah Mak Sawiah untuk minta Masrul jadi menantu. Masrul beri harapan. Gadis pilihan bernama Aminah. Seorang berpangkat dan kaya di kampung itu. Masrul masih tidak dapat beri kepastian.

Nasihat Rasmani

Rasmani menasihatkan Masul berkaitan dengan jodoh Masrul. Semuanya terserah kepada Masrul.


Jurang yang Tak Terjembatani

Masrul terpikat dengan Muslina. Pintar, berpangat dan kaya. Dipaksakan hatinya untuk melupakan Rasmani. Engku Jaksa dan isterinya tidak menyukai tindakan yag dilakukan Masrul. Tulis surat kepada ibu dan mamak tentang keinginannya untuk berkahwin dengan gadis pilihannya, Muslina.

Ibunya sangat kesal dengan tindakan yang dilakukan Masrul.Juga mamaknya sangat marah.

Waktu perkahwinan, tidak ada orang hadir dalam majlis perkahwinan Masrul. (MS 86). Ia tidak dapat diberi gelar.

Arti Mimpi

Masrul kesal dengan tindakannya itu. Rasmani dan Dalipah juga sedih dengan tindakan yang dilakukan Masrul.

Rasmani bertanyakan kepada nenek berkaitan mimpinya.

Kalau Tak Ada Berada, Masakan Tempua Bersarang Rendah

Engku Rahman bercakap dengan Engku Guru Rasad berkaitan Masrul. Keadaan Masrul tidak seperti biasa. Muka cengkung dan kurus. Keluarga tidak peduli demikiann juga pihak mentua.

Tidak dapat meninggalkan isteri begitu saja. Ia djemput (MS 95)

Masrul tersalah pilih. Muslina sebenarnya sudah bertunangan dengan doctor tetapi erpacaran dengan orang lain. Keluarga doctor tidak mahu. Sebab itu dipikat Masrul, sebab Masrul tidak tahu hal sebenarnya.
Taktik engku guru sangat baik. Mampu membuatkan Masrul terhutang budi dan sangat percaya kepadanya sehingga Masrul tidak dapat mengelak lagi.
Suami Isteri.

Masrul pindah ke Padang. Mula mnum bir kerana tidak tahan denan masalah keluarga. Jumpa dengan Engku Guru Rasad. Masrul pulang dimarahi isteri. Berlaku pergaduhan. Masrul keluar rumah dan pergi ke tepi laut. Teringatkan Rasmani.

Peperangan Pikiran
Tidak tergamak untuk enceraikan Muslna meadangkan Muslina masih beranak kecil. Teringatkan Rasmani. Tidak tahu apakah Rasmani masih ingat kepada Masrul.

Masrul sangat kesal dengan tindakannya membelakangkan keluarga. Tidur ditepi laut. Pagi minta anak kecil beli pisang oreng.Pagi perg ke kantor. Muslina mencarinya dan Muslina minta maaf dengan tindakannya itu. Ingin kembali kepada Rasmani.


Sahabat lama

Masrul menulis surat kepada rasmani dan Rasmani mengirim surat kepada menasihatkan apa yang patut.
Pertemuan

Rasmani tak mahu digelar orang sebagai merampas isteri orang.
Masrul pulang dan pergi berjumpa Rasmani di rumahnya
Masrul berhenti kerja secara terhormat

EngkuMuhammad Rasad menasihatkan Muslina sentiasa berlaku baik kepada Masrul
Orang tuanya meminta Muslina ditinggalkan kerana tidak mungkin Muslina ke Bonjol kerana ibu dan ayahnya sering sakit.

Rasman merasa hairan kerana Masrul tidak membuka kisah berkaitan cintanya.


Harapan Baru

Rasmani dapat surat Masrul akan ke Medan dan keluarganya.
Masrul datang jumpa Rasmani dan menyatakan rasa cintanya kepada Rasmani.
Adik Egku Rasad dada bekerja di Maskapai di Medan akan menolong Masrul mendapatkan kerja.

Putus Asa

Teima surat dari Masrul belum dapat kerja.
Hantar surat kepada Rasmani, beliau tidak dapat berkahwin dengan Rasmani.
Rasmani hilang harapan. Rasmani jatuh sakit.
Daipah hantar surat kepada Masrul menceritakan keadaan Rasmani yang jatuh sakit.

Sesal yang Tak Berkeputusan

Masrul pulang dari Medan. Hajat ingin terus ke Bukit Tinggi. Jumpa dengan Rasmani. Ibunya minta singgah dulu. Besok ibu akan pergi sama

Ibunya memaklumkan Rasmani telah pergi untuk selama-lamanya.

Masrul dan ibu pergi ke rumah Dalipah. Pergi ke kuburan Rasmani. Rasmani meninggalkan surat untuk Masrul.
Masrul sangat kesal dengan tindakannya.

Penutup..

Surat Rasmani yang menyatakan ia akan pergi untuk selama-lamanya. Menganggap telah membunuh orang yang mencintainya.

Persoalan;

Ayah Rasmani – seorang ayah yang bertanggungjawb

Mamak Rasmani – tidak mampu melaksanakan peranan mamak sebagaimana yang terdapat dalam adat

Masrul – perantau, tidak tetap pendirian

Mamak Masrul – ngin mejodohkan keenkannya dengan Masrul/ Aminah

Engku Jaksa – induk semang Masrul. Prihatin dengan masala Masrul

Engku Guru gedang – Jadikan Masrul sebagai penghilang malu keluarga

Engku Rahman – prihatin dengan masalah Masrul

Engku Guru Rasad – seorang leaki yang bertanggungjawab. Ada sifat kepimpinan

Tidak ada komentar:

Posting Komentar